Ebu Abdullah b. Musa
el Harezmî
Doğum yeri şimdi Özbekistan sınırları içinde olan Hive,
eskiden Harezm ülkesi sınırları içindeydi.
Harezmî, Aristo’nun sultanların rüyalarına girdiği,
sokaklarında matematiğin, coğrafyanın ve felsefenin konuşulduğu, çevirmenlerin
kandillerinin sabaha kadar yandığı bir dönemde Bağdat ‘a geldi. Deve
kervanlarının her gün kapısına uzak ülkelerden kitap yığdığı Beytü’l Hikme’de
yönetici oldu. Harezmî ilk önce Eski Mısır ve Yunan Kaynakları İle Mezopotamya
ve Hint kaynaklarını inceledi. Bir kitaba dokundu. Halife Mansur zamanında
Hintli bir astronom tarafından getirilmiş. Brahmaguphta’nın Siddhanta adlı
eseriydi. Kitap; yıldızların hareketleri, hesap unsurları ve Hint sayı sistemi
ile ilgili konuları içeriyordu. Harezmî astronomi alanında yaptığı okumaları
Bağdat ve Şam rasathanelerinde yaptığı gözlemlerle birleştirerek günümüze kadar
gelebilen ve alanında ilk olan astronomi kitabını hazırladı. Zicü’l Harezmî.
Bath’lı Adhelard tarafından Ezziyc Djaferis al Karezmi adı altında Latinceden
tercüme edilen eserin aslı ne yazık ki kayıp. Latince çeviri sayesinde günümüze
kadar ulaşmayı başardı. Harezmî asıl ününü matematikte yaptı. Matematiğin çok önemli bir dalı olan ‘Cebir’
ilminin kurucusu unvanını sahip oldu. Sembolik Cebir geliştirerek sitemize
ediyor ve hesaplarında Batı uygarlığının henüz bilmediği sıfırı
kullanıyordu.1486.’da Leipzig Üniversitesi’nde Harezmî’nin Cebir’inin
okutulmaya başladığını görürüz. Kitabu’l Hisabi’l –Hind bugün bizim aritmetikte
dört işlem dediğimiz toplama, çıkarma, çarpma ve bölme türünden işlemleri konu
edinir. Harezmî mermer yüzey üzerine güneş saati yapmak ile ilgili Amelü ‘s
sa’a fi basiti’r ruhame adlı eser yazmıştır. Aynı şekilde Kitabu’t Tarih isimli
eseri de günümüze kadar ulaşamayan eserler arasındadır.
İMAM BUHARI 810-870
Buhari çocukken babasını kaybetmiş. Ondan çocuklarına
hayatlarını rahatlarını sürdüreceği bir servet onurlu bir isim ve başucundan
hiç ayırmadığı Kur’an ve hadis kitapları kaldı. Döneminin geleneklerine göre
Buhari ilköğretimine Kur’an-ı Kerim’i ezberlemeye başladı. Henüz Küttab’da iken
içine hadis ezberleme arzusunun doğduğunu söyleyen Buhari, on beş yaşına
geldiğinde belleğinde tam 70 bin hadis vardır. Daha 9 yüzyılın ortalarında
Hadis ilmi kesin biçimini almıştır. Bu yolculara çıkanlardan altı kişinin
kitabı o zamandan bu yana Sihah es-Sitte adı altında muteber kitaplar kabul
edilir. Bunların en başta geleni Buhari ‘nin Sahih ‘i dir. Hayatı uzun yıllar
boyunca Belh, Bağdat, Nişabur, Rey, Basra, Hicaz, Şam, Mısır, Askaran giderek âlimlerden
ders dinlemekle ve eserler kaleme almakla geçti. ”Hz. Peygamber’in kabri
başında, mehtaplı gecelerde “ yazdığı et-Tarihu’l-Kebir, ilk eser…847 Yılında
37 yaşına geldiğinde tamamlayacaktır. el-Cami’u’s-Sahih İslam bilginlerinin
tamamına yakını Kur’an ‘dan dan sonra en sahih kitap olarak kabul edildi.
FARABİ 870-950
870 Yılında, Maveraünnehir’ in vecih köyünde Bağdat ‘tan Şam’a
bütün ilim merkezlerini dolaşmakla, şehirden şehre göç etmekle geçecekti.
Düşünceleri le insanların ufkunu açarken, müziği ile ruhları doyuran felsefi
isim; Ebu Nasr Mehmet b. Tarhan b. Uzluğ el-Farabi’den başkası değildi. Türkçenin
yanı sıra Farsça, Arapça, Süryanice ve Latinceyi öğrendi. Farabi Eflatun ‘un
“idealar kuramı ”nı ve “ devlet ”ini Aristo’nun felsefe sistemini inceledi. İlk
felsefe ansiklopedisi olan et –Talimü’s-Sani ‘yi kaleme aldığı çeşitli
kaynaklarda dile getirilir. İslam dünyasında Aristo’yu en iyi anlayan ve Aristo’yu
mantığını en iyi yorumlayan olarak şöhret kazanmıştır. Farabi Bağdat’ta,
insanları huzur ve mutluluk içinde yaşatacak bir devlet düzeni ve böyle bir
düzeni sağlayacak faziletli devlet adamlarına duyduğu özlem ile
Medinetü’l-Fazıla’yı yazmaya başladı. İbranice ve Latince çeviriler yoluyla
Yahudi ve Hıristiyan skolastiğini etkileyen Farabi ‘nin et Talimü’s-sani isimli
felsefe ansiklopedisi ise Samani hükümdarının davetiyle gittiği Maveraünnehir’
de yazılmıştı.
Aristo’yu İslam alemine tanıtması kadar , şimdi kayıp olan bu
ansiklopedisi ile el-Muallemü’s sani unvanını aldı.
BİRUNİ
973-1050
973yılında Doğu Harezmî’n merkezim olan Kas’ta dünyaya geldi.
İlk rasadını 990 yılında, 17 yaşındayken yapıyor. Bu rasathane sırasında gözlerinde
rahatsızlık oluşuyor. Bunun üzerine Biruni çalışmalarını güneşin sudaki aksine
bakarak sürdürüyor. Biruni ‘nin ilk önemli eseri tarih kitabı olan
Asarü’l-Bakiye’yi ‘dir. Bir edebiyatçının çeşitli toplumların kullandıkları
takvimlerle ilgili olarak bilgi almak istemesi, kitabın yazılış sebebidir.
Tahdid üzerine yaşadığı devrin coğrafi ve kültürel haritasını çıkarmaya
çalışır. Yaşadığı coğrafyadaki enlem dairesi üzerinde olduğunu isabetle
kaydeder. Gazneliler döneminde verdiği eser ise Tahdidü Nihayati’l ermakin
‘dir. Yeni bir bilgi dalı bulduğu ve geliştirdiğini belirtiyordu. Bu bilim dalı
günümüzde jeodezi olarak
tanımlanır. Yani yerin biçimini ve boyutlarını inceleyen bilim… Biruni coğrafi
boylamların saptanmasında yeni bir yöntem bulmuş, daha sonraki yıllarda da
yerin yarıçapını belirlemiştir. Aslında birçok kentin coğrafi konumlarını
belirlemek için daha 17 yaşında iken çalışmalara başlamıştır. Bugün Biruni ‘nin
astronomi konusundaki eserlerin çoğu kayıp ama bize kalanlar onun astronomi
alanında başardıklarını açıklıyor. Hindistan’a sefere çıktı Gazneli Mahmut
döneminde. Sultan Mesut zamanında astronomi hakkındaki el-Kanunu’l-Mes’udi adlı
eseri bu dönemde verdi. Dünyanın güneş etrafının da dönebileceği düşüncesi dile
getirmiştir. Dünyanın yuvarlak olmasının izahına gitmiştir. Değerli taşlar ve
madenler üzerine yazdığı Kitabu’l Cemahir fi Ma’rifeti’l Cevahir Sultan Mevdud
döneminde yazıldı. Kitabu’s-‘Saydala’yı yazdı.1050 yılında bu yazma eser ona
Ortaçağ Eczacılığının Babası unvanı kazandırdı. Onun yaşadığı dönem Biruni Asrı
olarak anıldı. Öldüğünde arkasında 150 kitap bırakmıştır.70’iastronomi,20’si
matematik ve 18 tanesi edebiyat üzerine dairdir.
İBN SİNA980-1037
Saray kütüphanesinde
geçirdiği günlerde bütün ilimleri içinde toplayan ilk kitabı el-Hikmetü’l-Aruziyye’yi
21yaşında yazdı. Döneminin sorunları İbn Sina ‘yı çok yıprattı. Bu arada en
ünlü eseri Kitabu’ş-Şifa eserine fizik ile başlamış, el-Kanun’unda birinci
kitabını yazmıştır. Döneminin siyasi kargaşaları ile hapisliği sırasında
el-Hidayat kitabını Hay bin Yakzan risalesini el Kulunç kitabını yazar.
Alegorik hikâye türünde bir ilk olan Hayy bin Yakzan daha sonra ibn Rüşd ve İbn
Tufeyl tarafından ele alınacak bu yolla Daniel De Foe’nun ünlü Robinson Crusoe
eserinin esin kaynağı olmuştur. El-Urcuze-el Kübra yani büyük Urcuze bin
beyitten meydana gelir ve Kanun ‘un özeti olan bin beyitlik bir şiirdir. ”Tıbbi
binlik “bilinen bu şiiri ölmeden kırk gün önce bitirdiği söylenir.13.yy bu eser
Latinceye çevirildi. Eş şifa insanlık tarihinde tek kişi tarafından yazılan en
büyük bilimsel ve felsefi ansiklopedik eserdir. El-insaf adlı eseri evinin
yağmalandığı sonucu kayboldu. El-kanun fi’tTıbonun en büyük tıp
ansiklopedisidir. Kanun dünyanın bütün fakültelerinde Tıp incili adı verilerek
okutuldu.
KAŞGARLI MAHMUT 1008-1105
Kaşgarlı Mahmut muazzam lügati Divan-ı Lügat-it Türk
1910yılında bir sahaf da bulunmuştur.
Divan-ı Lügat-ı Türk ‘ün amacı, Araplara Türk dilini
öğretmekti ama Kaşgarlı Mahmut bunu yaparken sadece Türkçe-Arapça bir sözlük
hazırlamamış; Türk dilini kamusunu ve
Türk topluluğunun eski tarihini, edebiyatını, yaşayışını düşünüşünü de bu tek
eser ortaya koymuştur. Bir anlamda 11.yy Türk topluluklarının ansiklopedisini
yazmıştı. Divan, o güne kadar benzeri görülmemiş bir çalışma olmasıyla ilktir.
Türklerin görgülerini, bilgilerini göstermek için şiirlerini serpiştirdiğini,
yüksek düşüncelerle söylemiş savlarını aldığını… Her kelimeyi yerli yerine
koyduğunu, derinlikleri ortaya çıkardığını ve bu uğurda birçok güçlüğe göğüs
gerdiğini ifade etmiştir. Günümüze ulaşmayan eseri Kitabu Cevahırin Fi Lügat ‘dır. 15 yıl
boyunca Türk şehirlerini dolaştı .
Harrah's Cherokee Casino Resort to reopen on June 24
YanıtlaSilCherokee Casino Resort will 문경 출장안마 reopen on June 용인 출장샵 24. The casino and hotel 양산 출장마사지 will 제주 출장안마 reopen at the casino after being closed for about an 광명 출장안마 hour